Úvod > Kluby > Motorismus jako vášeň > Jak dál s auty

Jak dál s auty

(autor: Causa, dne: 9.3.2023 12:36)

Úvodem trochu pohledu na situaci.

Říká se, že člověk svým úsilím otepluje planetu Zemi. No, asi to nebude tak docela nepravda, ale spíše jde o zcela přirozený jev. Vědecky je prokázáno, že zeměkoule vlivem různých fyzikálních vlivů, jako je rotace našeho geoidu, spojená s precesí a nutací zemské osy, s tím související kupř.  průběh oslunění jeho povrchu, možná pohyby zemského jádra a další vlivy, prochází periodicky během sta- a tisíciletí obdobími horka a zimy (viz doby ledové a meziledové, stěhování národů apod.). Ostatně, asi nikdo nebude věřit, že Egypťané budovali své pyramidy, hlídané Sfingou na poušti. Jejich kultura a ostatně i kultury všech společností před nimi i po nich, nemohly vzniknout a tím měně se rozvinout na podivuhodnou úroveň na písku, rozpalovaném navíc do sucha zářícím sluncem. Ostatně hloubkové vrty, uskutečněné v arktických ledovcích zcela jednoznačně ukazují projevy teplotních cyklů během věků. Ale nebudu odbíhat od tématu.

Člověk skutečně ovlivňuje prostředí. Změnou složení atmosféry nešetrným nakládáním s přírodou a hlavně zplodinami rozmanitých chemickotechnologických procesů, a to i v motorech aut a kdoví čím ještě. Hlavně svou pohodlností a nenažraností. Vedle toho rabuje přírodní zdroje, které v dohledné době dojdou. 

Dobrá, řekneme si, přejděme na elektřinu. Jenže tu je také třeba vyrobit a hlavně skladovat až do chvíle, kdy ji budeme zrovna potřebovat. Ale to zase potřebuje energii na její vyrobení a uskladnění a také vhodné materiály na zařízení k tomu potřebná, nemluvě o znečištění prostředí s tím vším spojené. A jsme v bludném kruhu. 

Ale, milí čtenáři, vydržte, blížím se k vyvrcholení.

Postavíme-li se kamkoliv ke kterékoliv výpadovce a z nedostatku užitečnější činnosti začneme pozorovat mamutí osobní auta, hustě se řítící oběma směry, zjistíme, že jejich vnitřnosti jsou obsazeny z velké většiny jedním až dvěma lidmi. Více cestujících je spíše výjimkou.

Což tedy takhle vyrábět poloviční auta?

Menší auto znamená menší hmotnost a rozměry. Tedy menší ztráty na zrychlování vozidla, menší ztráty v mechanismech, menší ztráty valivým odporem pneumatik, menší ztráty odporem vzduchu a tedy i menší spotřebu energie. A také menší spotřebu materiálu na výrobu vozidla, tedy i menší spotřebu energie na ni. Nu a zeměkoule je méně vyrabovávána, oteplována a znečišťována. Pak už je přijatelnější menší baterie (u elektroauta) i její rychlejší a tedy i operativnější dobíjení. A cesta k elektromobilitě je snazší a levnější.

A zejména to znamená také více místa na silnicích i v obcích.

A nesmíme zapomínat i na Newtonovy zákony při bouračkách. Řachanec velkého korábu silnic je totiž destruktivnější než u malého vozidla.

A nezapomínejme, že velká rychlost, umožňovaná silnějším motorem, je vlastně k ničemu. Každý řidič má možnost sledovat, kolik vteřin ušetří agresivní (rozuměj bezohledně rychlejší) jízdou. Při technicky zvládnutelné propustnosti silnic a ulic se průměrná rychlost po české krajině nad        60 km/h příliš nedostane.

Akorát výrobci aut by to nechtěli. Klesaly by jim kšefty.

Mohl bych pokračovat, ale nikdo to asi dál nevydrží číst. Takže to stačí.

A co Vy, milí, věkem zmoudřelí přátelé 60k? Řidičák Vám stejně brzy pro sešlost věkem seberou a zůstanou Vám jenom staré, ale dobré nohy. Já už si začínám libovat. Je mi sice teprve skoro 82, ale když mne moje milá žena vytáhne na procházku, je mi po návratu docela dobře. Udělal jsem totiž něco pro své zdraví. Tak.



Komentáře

Komentáře může přidávat jen registrovaný uživatel

Přihlásit se / registrovat
1Miloslav - 9. 3. 2023 14:31
Miniauta
Souzním s výrokem "Hlavně svou pohodlností a nenažraností" (a ten by se dal dále radostně rozvíjeti..., bylo by to ovšem jen marné volání, ...peníze a obchod jako božstvo).

Konvenuje mi i vstupní úvaha na téma "přirozené cyklické změny klimatu". Domnívám se (chybí věrohodná data), že většina "eko" aktivit lidstva je řešení jen zástupné a účelové (a jen to hezky vypadá a dobře se to "prodává"). Skutečným řešením, leč naprosto neproveditelným, by bylo omezení té pohodlnosti a chtivosti, namísto vytváření nových obchodních příležitosti pod "eko" hlavičkou. Mám rád pohádku o rybářově ženě (tuším od pana Wericha), jak tak dlouho chtěla něco lepšího, až se ocitla zpět v láhvi od octa (jako dítěti mi nepřišlo divné, že by se vešla do flašky).

Poloviční auto, poloviční zátěž - skutečně plná přepravní kapacita osobních vozů je využívána jen zřídka. Jak se ale pak vypořádat se situacemi, kdy je náhle potřeba auto zaplnit (rodinný výlet, převoz velkého psa na veterinu, když ho do taxíka nechtějí..) - využít dostupnou autopůjčovnu, nebo (nedejbůh) mít druhé větší auto v garáži?
Auto je jedno z mála míst, kde má člověk soukromí - to je myslím jeden z latentních důvodů, proč není využívána tak ochotně doprava hromadná.
Našel jsem pár "polovičních" autíček pro ilustraci - Velorex je klasika stará dobrá klasika (i když to není auto, ale zakapotovaná motorka). Malé auto si umím představit i s alternativním pohonem + celkově jiný, méně uspěchaný životní styl.
Řečnická otázka (=zbytečná): proč proboha se furt něco musí přemisťovat sem a tam a neodehrává se většina aktivit (výroba + prodej, práce,...) uvnitř jednoho regionu?
1280px-1965_peel_p50-_the_worlds_smallest_car_lane_motor_museum.jpgminiauto.jpgrzid7n.jpghistorie_photos_zoom_13772.jpgturbo_images.jpgth-3613973072.jpgth-1083492970.jpg
2čeredka - 9. 3. 2023 15:41
miniauta
-kde to jde,jezdím MHD a veřejnou dopravou...Ovšem - dojde-li po roce 35 k plánované odstávce aut se spalovacími motory,budeme řešit problém kam a jak nacpat ty vraky... :/
3Miloslav - 9. 3. 2023 16:06
Postavíme pomníky ;-(
imm033_n5.jpgcar-art-2.jpg
4Růžena - 9. 3. 2023 17:59
Nejen auta
Nevím jestli si to pamatuji dobře aut je na světě asi 1,5 miliardy ? Prý dobytek otepluje planetu víc jak auta co s tím ? Letadla, průmysl .plasty tak bych mohla pokračovat dlouho. Prostě jsme to my lidé co zničíme planetu nedá se s tím asi moc dělat všichni to vědí , ale myslím si , že je pozdě na záchranu.
5Causa - 10. 3. 2023 14:16
jedno z řešení
Nabízí se jedna myšlenka o příležitostném zvětšení přepravní kapacity - přívěs, nebo nástavec na auto. Z půjčovny. Technicky by to bylo celkem snadno realizovatelné - viz nákladní přeprava s přívěsy a návěsy. Nehledě na to, že i velká osobní auta mohou mít své (omezené) zdůvodnění. Netvrdím, že by se mělo zcela přestat s jejich výrobou. Jenom by se jaksi převrátil poměr mezi "velkými" a "malými" auty, jak to známe dnes.

60k.cz | Nezávislý, přátelský a svobodný web | Šedesátka, oáza klidu pro seniory | 2013 - 2024